![Rassikring Dalsfjordsambandet](https://dsen.no/wp-content/uploads/2015/02/IMG_1756-e1422910837831.jpg)
Stabilitet, fjellrensk, rassikring og fjellsikring
Skiftende klimatiske forhold, store temperatursvingninger og nedbør. Dette er påvirkninger som gjør at naturen er i stadig bevegelse og noen ganger blir resultatet katastrofalt. Stein- og jord masser mister festet og kan føre til ødeleggelser av både veier og bebyggelse som setter liv i fare.
DS Entreprenør AS har bred og lang erfaring innen stabillisering av fjellmasse, rassikring av skråninger, is- og steinsprangnett og stålforbygninger for snøskred.
(Trykk her for å se film fra noen av våre prosjekter)
Vi benytter oss av en rekke sikringsmetoder og kombinerer ofte disse for å oppnå best mulig resultat og stabilitet. Metodene varierer også etter størrelse, behov og omfang.
![2](https://dsen.no/wp-content/uploads/2019/02/2-1024x576.jpg)
Rasgjerde og snøskredgjerder
Rasfanggjerder benyttes der det er fare for nedfall av steinblokker og annen løs fjellmasse. Dette sikres ved å benytte rasfanggjerder som er tilpasset dette.
Sikring mot snøras gjøres med stive stålkonstruksjoner av snøskredgjerder for å stabilisere snømassene i fjellsider som er spesielt utsatte
Fjellrensk, vegetasjonsrensk og bergbolter
Dette benyttes for å sikre mot mindre nedfall fra fjellvegg som ligger tett inntil veibanen.
Man gjennomfører da gjerne fjell og vegitasjonsrensk i forkant, før man sikrer løse blokker med bolting.
Wirenett og fjellbånd blir brukt der fjellet er dårlig med fare for nedfall av mindre steiner fra lav høyde. Dette gjøres for å stabilisere massene og hindre nedfall.
![nordland](https://dsen.no/wp-content/uploads/2015/01/hammerfest-2011-02-sm1.jpg)
![isnett](https://dsen.no/wp-content/uploads/2015/01/IMG_1236-sm.jpg)
Isnett, steinsprangnett og sognemur
For å hindre at mindre stener og isblokker faller ut i veibanen benyttes is- og steinsprangnett.
Man gjennomfører gjerne fjellrensk, vegetasjonsrensk og bergbolting i forkant.
Sognemur benyttes for å stabilisere små løse masser og for å hindre at dette kommer ut i veibanen.